Als jij wat bij een klant wilt verkopen moet je kennis hebben over het product of de dienst die je wilt aanbieden en je moet kennis hebben van je klant. Wat is voor de klant belangrijk en wat zijn de “unique selling points” die aansluiten bij de wensen van de klant, waarmee trigger je de klant. Als jij je op deze manier voorbereid zoals je bij een sales gesprek doet, dan kan je je succes op een baan vergroten!
We gaan er in dit blog vanuit dat je al een goede CV hebt gemaakt en dat je al bent uitgenodigd voor een gesprek. Heb je nog geen CV gemaakt? Lees hier meer voor een goede CV.
Heb je nog nooit een sollicitatiegesprek gehad, lees eens onderstaande blog:
"Werving en selectie procedure bij bedrijven"
Een goed gesprek begint bij een goede voorbereiding.
In de sales is het belangrijk om je producten te kennen en je klanten. Als je een goed verkoopgesprek wilt hebben, dan is een goede voorbereiding zeer belangrijk. Je hebt meestal maar 1 goede kans voor een verkoop van iets, dus zorg dat je je kans goed benut.
Door de onderstaande punten door te lopen verkrijg je kennis van je klant. (Dus ook van je nieuwe werkgever).
Lees de website van de klant door. Focus hier op:
Wie zijn we?
- De geschiedenis van het bedrijf
- Producten en diensten welke ze maken/verkopen.
- Wat is belangrijk voor ze?
Welke branche zitten ze?
- Als je de branche niet kent, is het goed om hier wat meer achtergrond informatie van te verkrijgen.
- Kijk ook eens bij de branches voor extra informatie.
Met wie heb je een gesprek?
- Zit je om de tafel met iemand van HR, een Manager of een medewerker. Wat zouden hun willen horen van jou? Wat vinden ze belangrijk?
Wie ben jij?
De vraag “wie ben jij” zou je makkelijk moeten kunnen beantwoorden, maar veel mensen vinden dit vrij moeilijk. Zorg dat je je hierop goed voorbereid. Je hebt gesolliciteerd op een bepaalde functie, waarvan jij denkt dat deze interessant is.
Door de onderstaande punten door te lopen probeer je aansluiting te vinden op de functie met jouw profiel. Jij bent tenslotte het product dat je wilt verkopen. Probeer dus meer over jezelf te weten te komen!
- Welke sterke punten van jouw sluiten aan op de nieuwe functie. Wat zijn jouw “unique selling points” voor de nieuwe functie? (Bedenk voorbeelden waaruit dit blijkt).
- Hoe kan je je zwakke punten compenseren? Stel je voor dat je ergens weinig kennis van hebt, ben je bereid om trainingen te volgen?
- Zoek in de functieomschrijving van de baan of op de website naar dingen die jou aanspreken. Je kan hier denken aan kwaliteit, sustainability (duurzaamheid), veiligheid, team speler, professioneel enz enz. Waarom spreken jou deze dingen aan en heb je voorbeelden hiervan?
Als je veel informatie hebt verzameld van de branche, het bedrijf, de functie en jezelf, heb je een goede stap gezet in een goede voorbereiding. Verder kan je nog veel informatie verzamelen op internet over sollicitatiegesprekken en hoe deze verlopen en wat voor een soort vragen ze stellen tijdens het gesprek.
Het gesprek
Wellicht ben je een beetje zenuwachtig voor het gesprek, dit is niet nodig. Je hebt je goed voorbereid! Het bedrijf wil graag meer van jou weten en jij van hun. Je hebt nette kleren aangetrokken welke bij het type baan passen, dus daar zal het allemaal niet aan liggen. Het gesprek zal uit 3 delen bestaan: Intro, hoofdgesprek en de afsluiting. Hieronder bespreken we de 3 delen van het sollicitatiegesprek
Intro
In dit deel stel je jezelf voor en zal je het over algemene dingen hebben. Bij het voorstellen is het goed om te weten wie er tegenover je zit. Is dit eventueel je nieuwe manager of iemand van HR. Door goed op te letten in dit deel kan je al kijken of je een klik kan vinden met het bedrijf en eventueel met wie je gaat samenwerken.
Weet je niet snel wat te benoemen, let dan op als je het bedrijf binnenloopt, wat voor indrukken doe je op, zie je iets bijzonders? Vraag even naar deze dingen. Als de andere aan het praten is, kan jij vast over je volgende vraag na denken. (Luister natuurlijk wel naar het gesprek).
Bedenk nog wel je zit in de intro van het gesprek.
Hoofdgesprek
Na een korte intro en eerste korte kennismaking zal jij jezelf uitgebreider gaan voorstellen en introduceren. Je kan je CV als een rode draad gebruiken in je gesprek. Vaak zullen ze je vragen "waar blijkt dit uit" en "kan je een voorbeeld geven" bedenk dan dat je je goed hebt voorbereid en al diverse vragen hebt beschreven in voorbereiding (o.a. Sterke en zwakke punten met voorbeelden). Weet je ze even niet uit je hoofd pak je papieren er even bij, deze heb je toch naast je liggen.
Afsluiting van het gesprek
In dit deel van het gesprek heb je het hoofddeel gehad. Als het goed is weet jij meer over de functie en het bedrijf en hun meer over jou. Check nog even of je alle vragen hebt gesteld, weet je nu alles? In de afsluiting zal je net als de intro, weer even over de normale dingen praten, wellicht zit er nog een korte rondleiding in bij het bedrijf (mocht dit interessant zijn).
Tijdens een sales gesprek is het altijd belangrijk om te weten wanneer je bijvoorbeeld de opdracht kan verwachten of wat de vervolgstappen zijn, oftewel waar ben je als verkopen aan toe. Met het sollicitatiegesprek is dit hetzelfde; voordat je elkaar de hand schudt is het nog wel goed om te vragen wat de volgende stappen zullen zijn. Wanneer vertellen ze je meer en wat is de verder procedure. Hoeveel andere kandidaten zijn er nog meer welke op deze baan hebben gesolliciteerd? Enz.
Als het goed is heb je een goed idee of je een kans maakt of dat het helaas niks is geworden.
Tijdens het sollicitatiegesprek is het goed om onderstaande in je achterhoofd te houden:
- Tijdens een sales gesprek is het belangrijk om je producten te kennen, in dit geval ben jij zelf het product.
- Je hoeft niet zenuwachtig te zijn, jij weet tenslotte het meest van jezelf af.
Wil je je meer weten over de raakvlakken van sales en sollicitaties, lees onderstaande blog eens:
"Met sales ervaring kan je meer bereiken"
Dit geeft je een nog beter voorbereiding.
Succes met je sollicitatie!