We zullen maar gelijk met de deur in huis vallen, iedereen moet een basiskennis van sales hebben! Sales doe je bijna elke dag en heb je nodig, niet alleen op je werk maar ook privé. Als jij goed bent in sales, dan zal je zien dat er heel veel banen zijn waar jij je sales ervaring goed kan gebruiken. Sterker nog, je kan je sales ervaringen gebruiken in het sollicitatiegesprek. Meer hierover kan je lezen in dit blog over sales.
Wat is sales eigenlijk?
Sales is eigenlijk het verkopen van iets. Als je bij een bedrijf werk en je “zit in de sales“ dan zit bij de afdeling welke met de verkoop te maken heeft. Vroeger noemde ze iemand die producten verkocht vertegenwoordiger of verkoper.
In de afbeelding hierboven is schematische weergegeven hoe het sales proces eruit ziet. Je kan zien dat je als sales midden in het proces zit. Je hebt bijvoorbeeld kennis nodig van de producten/Diensten, je concurrentie en je klanten.
Zoals al aangegeven heb je elke dag met sales te maken. Hieronder staat een voorbeeld;
Je gaat naar de bakker om een brood te kopen. In dit geval bij jij de inkoper en is de bakker de maker van het product en de medewerker verkoopt het brood aan jou.
Bij bijvoorbeeld het kopen van een keuken of het laten maken van een uitbouw komt veel meer sales ervaring kijken. In dit geval ga je wellicht meerdere offertes vergelijken en onderhandelen over de prijs van de producten en voorwaarden. Ook in dit geval ben jij de inkoop.
Om ervaring op te doen en te leren, is het altijd goed om je te verplaatsen in de andere partij. Waarom worden bepaalde vragen gesteld? Waarom willen ze dit weten?
Wat zou jij doen als jij in zijn schoenen stond?
Door goed op deze dingen te letten kan je ervan leren en dit zelf gebruiken in je gesprekken.
Het is altijd handig als je al wat sales ervaring hebt en je kan verplaatsen in de partij tegenover je en zo is het ook op je werk. Bij elk bedrijf dient er geld binnen te komen om de rekeningen te kunnen betalen. Als de producten en diensten die je aanbiedt te duur zijn, dan zal niemand ze willen afnemen. Komt er geen geld binnen dan kan je de rekeningen niet betalen.
In dit geval zal je moeten kijken waar je kosten kan reduceren om je product en dienst goedkoper kan aanbieden.
Nog een stap hiervoor is, je hebt een goed idee voor een nieuw product. Uiteraard kan je gelijk aan de gang gaan en kosten maken om het product te maken/ontwikkelen. Deze kosten wil je terug verdienen. Het is goed om te weten voordat je begint of de markt groot genoeg is en welke prijs ze willen betalen voor je product (= marktonderzoek).
Stel je voor je maakt een product wat 100 euro kost en je kan dit product maximaal 10 keer in Nederland verkopen. Dan is je markt niet echt groot.
Een ander voorbeeld is dat het producten van een product 1000 euro kost, maar de klant wil er maar maximaal 100 euro voor betalen. Dan gaat dit een lastig verkoopproces worden.
Als deze stappen hebben met het sales proces te maken. De ene keer zit je in hokje 1 de andere keer in 2 of 3. Als jij hier veel ervaring mee hebt dan kan dit zeker in je voordeel zijn om een baan te vinden. De ervaring welke jij hebt opgedaan kan soms zeer waardevol zijn voor andere bedrijven of zelfs voor totaal andere branches.
Als jij bijvoorbeeld veel klant ervaring heb opgedaan dan weet jij vaak hoe de klanten denken en waar ze behoefte aan hebben. Deze ervaring kan je zeer goed gebruiken bij bijvoorbeeld marketing, maar ook in de productie. Hoe kan je een product of dienst ontwikkelen welke nog beter aansluit bij de wensen van de klant, maar toch een interessante prijs heeft.
Hoe werkt sales?
Afhankelijk van wat voor producten je probeert te verkopen kan je start punt anders zijn, bijvoorbeeld:
Wil jij een product verkopen wat nog niemand kent en heeft of ga jij een product verkopen waarvan de klant er al een paar van je heeft gekocht. Echter 1 ding blijft in de sales altijd belangrijk, waarom zou de klant het het product of de dienst van jou willen kopen? Door goede open vragen te stellen aan de klant weet jij wat de klant nodig heeft en welk product of dienst een juiste keus is. Uiteraard zijn er veel verschillende verkooptrainingen te vinden. Kijk eens op Google of op Youtube.
Tip: Kijk eens op YouTube bij Ted, Simon Sinek, How great leaders inspire action. Helemaal onderaan de blog staat de video. (Absoluut de moeite waard om te kijken)
Het gaat er in dit blog niet om hoe je sales moet doen, maar erom dat je al meer ervaring hebt in de sales als je denkt. Het idee van Banenvinden is ook om eens te zoeken op andere banen en wellicht is een baan in de sales dichterbij als je denkt. Het kan zijn dat je weinig ervaring hebt in de verkoop of dat je sales manager bent, field sales specialist of een specialist op het gebied van funnel management alle ervaring is handig en kan jou verder helpen naar een nieuwe baan. Hieronder leggen we uit hoe jij dit kan benutten! Wil je meer weten over sales en lees dan onze blog over het belang van de sales afdeling.
Wat hebben sales en je sollicitatiegesprek met elkaar te maken?
Wellicht heb je er nog niet over nagedacht, maar eigenlijk is je sollicitatiegesprek ook een soort sales gesprek. Jij bent de verkoper welke een product moet verkopen (jezelf) aan de “inkoper” (medewerker van het bedrijf).
Probeer de juiste vragen te stellen en je te verplaatsen in de “inkoper”, waarom zouden ze jou moeten aannemen?
Veel vragen staan in de vacature beschreven waarop jij je kan voorbereiden. Het startpunt is uiteraard de vacature, op deze vacature reageer je met je CV en een begeleidende brief. Je zou het niet zeggen maar eigenlijk zijn de CV en brief een soort marketing flyer van jezelf. In dit deel probeer je de “inkoper” te triggeren met de juiste woorden en competenties. Jouw marketing flyer moet interessant zijn om zo te zorgen dat je uitgenodigd wordt. Uiteraard moet je marketing flyer geen onwaarheden hebben, om teleurstellingen te voorkomen. Je wilt natuurlijk niet hebben dat ze je aannemen en dat je niet in het team past of niet aan de verwachtingen voldoet. In dit geval heb je iets verkocht, maar ben je er zelf de dupe van.
Wil je meer weten over een goede succesvolle sollicitatie, kijk eens bij:
Sollicitatie tips en een checklist voor je sollicitatiegesprek.
Wellicht is die baan in de sales toch dichterbij dan je denkt. Succes met de sollicitatie!
Mocht de sales je echt wat lijken kijk dan ook eens op onze stukje over wat is Sales. Hier leer je meer over de termen Inbound, outbound, Leads, opportunity's, SPIN, SNAP en consultative selling en uiteraard wat het CRM systeem. Met dit stukje informatie stel je klanten centraal en wordt je nog beter in de sales.
(Heb jij je doelen voor jezelf SMART gemaakt?)